Czas trwania: 01.08-09.09.2016 

Multimedialny projekt realizowany przez Anne – Claude Jeitz, Alaina Calliste i Barbarę Idzikowską pod kuratorską opieką Krzysztofa Kucharczyka stwarza możliwość wykreowania takiej alegoryczno-symbolicznej „Pomarańczarni” w różnych miejscach dzięki odpowiedniej aranżacji przestrzeni (może to być galeria, muzeum, ale też otwarta przestrzeń publiczna) w korespondencji z przygotowaną przez nich instalacją. Składa się na nią 28 elementów – szklanych rzeźb odwołujących się do kształtu cząstki podzielonej pomarańczy, przygotowanych przez artystów razem ze studentami i absolwentami Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu pomiędzy kwietniem a czerwcem 2016 roku. Liczba tych cząstek przywołuje liczbę państw członkowskich UE, a ich możliwe układy odnoszą się do kwestii związanych z „częścią” i „całością”  lub „autonomią” i „wspólnotą”.

Od miejsca ekspozycji zależy ostateczny kształt instalacji, której częścią mogą się ponadto stać elementy dodatkowe (szklana kula jako „pełna” forma pomarańczy, świetlna lub stalowa oś, wokół której ułożone będą cząstki owocu, dodatkowe efekty świetlne, etc.).

Pierwsza aranżacja projektu została  zaprezentowana we Wrocławiu podczas IX Festiwalu Wysokich Temperatur. Druga  odsłona w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu, trzecia w Kinneksbond, Centre Culturel Mamer w Luksemburgu, jesienią 2016. Kolejne pokazy planowane są w Niemczech i Francji.

Projekt „Pomarańczarnia” jest realizowany w ramach Programu Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro oraz Szkło OKoło, będących częścią obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu i Festiwalem Wysokich Temperatur oraz Fundacją „Atelier Si, Pb…”.


Biografie artystów:

Anne – Claude Jeitz i Alain Calliste – spotkali się ponad dziesięć lat temu w południowo-zachodniej Francji (Landes), gdzie połączyła ich pasja do szkła. W tym czasie, dzieląc swoje życie między Francją a Luksemburgiem, stworzyli studio, w którym eksperymentują z takimi technikami jak formowanie szkła na palniku, wytapianie i odlewanie w piecu, a także wydmuchiwanie szkła w piecu hutniczym. Są uznanymi twórcami, wystawiają prace na arenie międzynarodowej. Byli rezydentami artystycznymi m.in. w Musée Atelier du Verre, Sars Poteries we Francji.

Barbara Idzikowska – absolwentka wydziału Szkła i Ceramiki we wrocławskiej PWSSP. Od 2004 roku pracuje we własnym Atelier Si, Pb…, które stworzyła we współpracy z Eugeniuszem Getem Stankiewiczem z myślą o twórczej wymianie artystów. Autorka licznych wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Zrealizowała szereg prac w przestrzeni publicznej Wrocławia. Odbywała rezydencje artystyczne w Musée Atelier du Verre, Sars Poteries (Francja) w 2004 roku, w The John Michael Kohler Arts Center w Kohler, Wi (USA) oraz w The Studio of The Corning Museum of Glass w Corning, NY (USA) w 2013 roku.

Jakub Lech –  w  latach 1998-2003 student Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom 2003 w pracowni Grafiki Artystycznej i Rysunku Zawodowego oraz w pracowni Grafiki Intermedialnej. Laureat kilku nagród w konkursach rysunkowych, animacyjnych oraz sztuki mediów. Członek i współzałożyciel grupy [IP] IDENTITY PROBLEM GROUP kolektywu artystów działających w obszarze teatru, sztuki nowych mediów, konceptów audiowizualnych. Artysta wizualny, VJ, twórca animacji, krótkich form filmowych, wizualizacji, instalacji interaktywnych, opraw multimedialnych koncertów, spektakli. Współpracował z Wrocławskim Teatrem Lalek, Wrocławskim Teatrem Pantomimy, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Polskim, Teatrem Narodowym w Krakowie, Teatrem Muzycznym Capitol projektując elementy scenografii multimedialnej. Jest autorem animacji i wizualnych improwizacji do kilkudziesięciu koncertów i projektów audio-wizualnych.