Kategorium – ilość: jedność, wielość, ogół
Marcin Berdyszak, Kata Kissoczy, Patrik Kovacovsky, Radek Ślany 

Organizatorzy:

Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego

Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu

Kurator:

Andrzej Mazur

Patronat Honorowy:
Marszałek Województwa Dolnośląskiego – Cezary Przybylski

Wernisaż: 20.09.2019 r., godz. 18

Finisaż: 30.10.2019 r.,  godz. 18

Wystawa potrwa do 30.10.2019 r.

Czynna od godz. 10 do 18  – od poniedziałku do niedzieli

 

Oprawa muzyczna podczas wernisażu:  Sylwia Kessels

Występ muzyczny połączony z sesją nagraniową podczas finisażu:  Piotr Damasiewicz, Emilio Gordoa

 

Kategorium – ilość to międzynarodowa wystawa, w ramach której czterech artystów – Marcin Berdyszak, Radek Ślany, Patrik Kovacovsky oraz Kata Kissoczy – dokona plastycznej interpretacji kategorii ilości. Polsko-słowacki zespół artystyczny oscyluje w swojej twórczości w granicach działań przestrzennych, instalacji, rzeźby, tworząc ponadto graficzne obiekty. Zaproszeni do udziału w tym przedsięwzięciu artyści będą odnosić się do bogatego i niezwykłego potencjału przestrzennego Starej Kopalni w Wałbrzychu,  wykorzystując charakter i specyfikę reprezentowanego przez siebie medium artystycznego, którego osią jest natura działania w przestrzeni.

Członem dopełniającym koncepcję określającą sens wystawy Kategorium – ilość  jest ujawnienie przez artystów subiektywnego rozumienia kategorii ilości wraz z przynależącymi do niej kategoriami jedności, wielości i ogółu. Idea wystawy najogólniej dotyczyła będzie przedstawienia indywidualnych wyobrażeń ludzkich władz poznawczych. Nawiązujemy do filozofii Immanuela Kanta, który określił czas i przestrzeń oraz dwanaście kategorii jako uniwersalne warunki poznawcze, będące możliwością konstruowania pojęć. Podjęta w ramach wystawy kategoria dotyczy nieco innego wymiaru, mianowicie: kategorii wyobrażonej, odczutej lub intencjonalnej. Kategoria wobec świadomości paradoksalnie przestaje być uniwersalną, jest subiektywną, zanim na jej kanwie powstaje subiektywne odniesienie się do świata.

Finisaż wystawy Kategorium – ilość uświetniony zostanie szczególnym występem muzycznym Piotra Damasiewicza i Emilio Gordoa. Rejestrowany na żywo materiał znajdzie się na płycie wydanej w formie winylowej, której wyprodukowanie w bezpośredni sposób dotyczy wydarzenia i będzie częścią całej wystawy. Podobnie jak artyści wizualni, artyści reprezentujący medium dźwięku i muzyki będą odnosili się do tego samego problemu.

Planowana w Wałbrzychu wystawa Kategorium – ilość to pierwszy etap projektu mającego ostatecznie kulminować w stworzeniu cyklu czterech odrębnych wystaw, gdzie artyści penetrować będą możliwą interpretację dwunastu Kantowskich kategorii. W szerszym rozwinięciu tej koncepcji zakładamy zawartość następujących  wystaw: 1. Ilość – jedność, wielość, ogół; 2. Jakość – realność, przeczenie, ograniczenie; 3. Stosunek – substancja, przyczyna, wspólność; 4. Modalność – możliwość, istnienie, konieczność.

 

Artyści uczestniczący w wystawie:

Marcin Berdyszak

Urodzony w Poznaniu w 1964 roku. Dyplom uzyskał z malarstwa w pracowni prof. Włodzimierza Dudkowiaka oraz z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w PWSSP w Poznaniu w 1988 roku. Od 1989 roku związany z Akademią Sztuk Pięknych w Poznaniu, a obecnie Uniwersytetem Artystycznym. Pracuje na stanowisku profesora zwyczajnego i prowadzi pracownię działań przestrzennych na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. W latach 1999–2002 prodziekan Wydziału Edukacji Artystycznej w ASP w Poznaniu. W latach 2002–2008 pełnił funkcję Prorektora ds. studenckich i współpracy z zagranicą. Rektor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w latach 2008–2016. Członek Stowarzyszenia Artystyczno-Edukacyjnego ,,Magazyn”, którego jest współzałożycielem wraz z Tadeuszem Wieczorkiem, Piotrem Pawlakiem i Wojciechem Nowakiem. Zajmuje się instalacją, malarstwem, obiektem, rysunkiem. Swoje prace prezentował na różnych wystawach zbiorowych i indywidualnych, między innymi w Polsce, Niemczech, Bułgarii, Hiszpanii, Czechach, Finlandii, Austrii, Szwecji, Japonii, Szwajcarii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Rosji, Bośni, Hercegowinie i USA, na Węgrzech, Litwie, Słowacji i Ukrainie. Brał udział w licznych spotkaniach i konferencjach dotyczących edukacji artystycznej. Zrealizował kilkadziesiąt warsztatów autorskich w kraju i za granicą.

Katarína Kissoczy

Rzeźbiarka, scenografka i projektantka studiowała malarstwo w Szkole Sztuk Użytkowych w Bratysławie (1970–1974) u profesora Rudolfa Fila i scenografię na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych (1974–1980) w Pradze. Rozpoczęła współpracę ze studiami filmowymi w Barrandov w Pradze i w Bratysławie jako studentka. Później pracowała jako scenograf w teatrze HADI w Brnie i w Prostějovie. W 1980 roku założyła alternatywną przestrzeń DOLINECKA Praga, organizowała wystawy, albumy artystyczne, spektakle teatralne, koncerty i imprezy wraz ze słowacką Nową Falą fotografów. W drugiej połowie lat 80. została członkiem-założycielem grupy młodych słowackich artystów (EXTERIOR), podróżujących między Bratysławą a Pragą. Malarze i rzeźbiarze radykalnie poruszyli wówczas stagnacyjną słowacką scenę artystyczną i na wystawach plenerowych (EXTERIOR 1-4) pokazali prace site-specific z cechami sztuki postmodernistycznej. W 1984 roku założyła własną pracownię i warsztat ART PUZZLE. Przez dłuższy czas pracowała w Holandii i Nowym Jorku (1987–2000). Od lat 90. regularnie uczestniczy w targach sztuki i wystawach w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Francji, Holandii (Heim und Handwerk, Tendency, NYIGF). Jej praca została wyróżniona Wyróżnieniem Honorowym WCC Bratysława (1986) oraz Bawarską Nagrodą Państwową za Wzornictwo (1995 Monachium). W 1996 roku otworzyła Galerię ART PUZZLE w Pradze. Jej prace znajdują się w zbiorach Słowackiej Galerii Narodowej w Bratysławie, Muzeum Sztuki Stosowanej w Pradze, Muzeum Neue Sammlung Angewandte Kunst w Monachium, Muzeum für Kunst und Gewerbe Hamburg oraz w krajowych i zagranicznych kolekcjach prywatnych. W 2008 roku otworzyła galerię ATELIER.EM w Bratysławie na Słowacji, a od 2009 roku organizuje sympozjum artystyczne SEM (International Art Symposium Homage to Erna Masarovičová) i przygotowuje publikacje. Monografia Erny Masarovičovej otrzymała nagrodę „Najpiękniejsza książka roku 2012”. W 2011 roku otworzyła Galerię BAZEN/POOL zajmującą się instalacjami site-specific, a od 2013 roku prowadzi Galerię Ogrodową (wystawy rzeźby ogrodowej), organizując wydarzenia i eksploatując platformy dla współczesnej rzeźby. Mieszka w Pradze w Czechach i Bratysławie na Słowacji.

Radek Ślany

Urodzony we Wrocławiu w 1973 roku. Studia rozpoczął w 1995 roku we wrocławskiej ASP na Wydziale Grafiki. W latach 1997–1998 studiował w krakowskiej ASP, m.in. w pracowni grafiki prof. S. Wejmana. Dyplom otrzymał w roku 2000 we wrocławskiej ASP z grafiki artystycznej w pracowni prof. Haliny Pawlikowskiej i prof. Jacka Szewczyka, oraz z rysunku w pracowni prof. N. Naskowa. W roku 2003 zorganizował we Wrocławiu zbiorową wystawę rysunku w BWA „Najlepsze Rysunki”, zaś siedem lat później w tej samej galerii odbyła się jego indywidualna wystawa „Traktat o rysunku”. Swoje prace prezentował na wystawach indywidualnych grafiki i rysunku, oraz na wielu wystawach zbiorowych w kraju i poza jego granicami. Otrzymał kilka wyróżnień i nagród za prace graficzne i rysunkowe. Jego prace znajdują się w zbiorach muzeum Cremona we Włoszech, kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz prywatnych kolekcjach.

Patrik Kovacovsky

Po ukończeniu studiów na wydziale rzeźby (Akademia Sztuk Pięknych i Projektowania w Bratysławie) i multimediów/filmu (AC – California, USA) pracuje obecnie jako pedagog w Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie (od 2007 roku kierownik pracowni: Rzeźba w architekturze i przestrzeni publicznej; od 2017 roku studio: Rzeźba w przestrzeni wirtualnej 3D i w architekturze na wydziale rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych i Projektowania, Bratysława, Słowacja). Prezentował na prestiżowych wystawach, m.in. na imprezach towarzyszących/pokazie X. Documenta w Kassel (Niemcy), 1997; La Bienalle di Vnezia – słowacka sztuka za darmo, słowacka ekspozycja, Wenecja (Włochy), 1999; EXPO 2000 Hannover (Niemcy); Multimedia i Biennale Filmowe 2000 w Paryżu (Francja) New Connection; Veletrzni Palace, Praha, (Republika Czeska), 2002; Sovereign European Art Award, Londyn, (Zjednoczone Królestwo), 2005; Autopoezis, Słowacka Galeria Narodowa, Bratysława, (Słowacja), 2006; The 15th Tallinn Print Triennial, KUMU Art Museum of Estonia, Tallinn, (Estonia), 2011. Jest reprezentowany w wielu kolekcjach słowackich i zagranicznych.